RSS 2.0

RECEPT PÅ UTFLYKTSGIFFLAR!!



De första är nu klara!! Lukten av gifflarna har spritt sig i hela huset tror jag, hihi!! Bara väntar på att få sätta tänderna i en sådan just nu, men itne bränna lilla tungan!! Har aldrig i mitt liv gjort gifflar förut så formen är lite rolig på en del, det här är de bästa, hahahaha!!! Nu ni som vill baka dessa väldigt goda saker ger jag er receptet!!

Utflyktsgifflar ca 30 st

5 dl vatten
50 g jäst
ca 2 tsk flingsalt
1/2 dl olivolja
2 dl rågsikt
12 dl vetmjöl special (går bra med vanligt oxå)

Fyllning:
150 g skinka
3 dl riven ost (jag hade hushåll och parmesan)
1 tsk basilika
1 tsk oregano
1 tsk flingsalt

1 ägg till pensling
2 msk olivolja

Värm vattnet till 37 c, smula ner jästen i en degbunke och häll på lite av vattnet och rör tills jästen löst sig.
Blanda ner resten av vattnet, salt, olivolja och mjölet (spara lite till utbakningen).
Arbeta ihop allt några minuter i maskinen och låt sedan jäsa 30 min under bakduk.

Strimla skinkan och riv osten och blanda ihop det med örterna och saltet.

Dela upp degen i tre delar och kavla ut till en rund kaka som mäter ca 30 cm i diameter och dela den i tio lika bitar (som en triangel). Lägg på ca 1-2 msk fyllning och rulla ihop till en giffel (det smalaste först).

Lägg på bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i ytterligare 15 min.

Pensal med ägg och olivoljan och strö basilika över dem och grädda sedan i mitten av ugnen i 225 C i ca 12 min.


LYCKA TILL!!!!!
Kommentar från: jen

Mums va gott det där ser ut!



Tack! Kommer inte ihåg vart jag hittade den. Älskar också allt som är sött :) Jag kan leta om jag har några sidor som har lite roliga bilder om du vill?



Ha de gott.

2008-06-13 @ 15:39:41
URL: http://jenfager.blogg.se/
Kommentar från: Linda

Gud vad du bakar:P

2008-06-13 @ 16:29:49
URL: http://sweetkay.blogg.se/
Kommentar från: Jessi

Tror nog dom smakar bra även om formen inte är perfekt. Dessutom ska det synas att det är hembakt!! Ha en bra helg. Kram!

2008-06-13 @ 16:34:53
URL: http://jessi32.bloggspace.se
Kommentar från: ia

Mums, vad gott det låter. Måste göra sådana :)

Hoppas allt är bra :)

Kram

2008-06-14 @ 10:00:53
URL: http://jag-unik.bloggspace.se/

Vad har du på hjärtat?:

Namn:
Stamgäst?

Mail kanske? (bara jag som ser)

Vart hittar jag dig?

Lätta Hjärtat!

Trackback