RSS 2.0

Vecka 25




Mamman:

Nu växer magen och blir tyngre. Allt eftersom kan du få ont i ryggen, kramp i benen och känna ett tryck ned mot bäckenbotten. Kramper är vanligt och kommer att vara det även längre fram. Undvik att knipa med tårna. Barnet kan trycka på blåsan vilket medför att du måste gå på toaletten ofta. Det kan hända att du lättare blir andfådd nu. Tänk på din hållning och vila mycket.

Bebisen:

Ditt barn är nu ca 22cm långt mellan huvud och stjärt och väger runt 800g. Det kan ta tag om sina fötter och knyta nävarna. I lungorna bildas allt fler blodkärl och näsborrarna börjar öppnas. Barnets benkärnor blir hårdare. Barnets livlina - navelsträngen är tjock och elastisk med innehåll av två artärer och en ven. Dessa blodkärl ligger inbäddade i en tjock geléartad massa som hindrar dem från att trassla ihop sig. Detta är ett sätt att säkra blodflödet mellan moderkakan och barnet och dess livgivande funktion.

De permanenta tänderna bildas långt in i tandköttet men kommer inte att bryta fram förrän barnet börjar tappa sina mjölktänder i sexårsåldern.

Mina tankar:

Det är nu det börjar bli lite otympligt att vara gravid. Att jag oxå skulle åka på Ischias av en elak art va ju inte direkt planerat. Särskilt inte samtidigt som jag blivit av med jobbet, men det kanske hör ihop?

Bebisen sparkar för fullt och försöker sig på alla konster den fortfarande får plats med i livmodern som är stor som en fotboll nu =) Det är så härligt att känna att den mår bra därinne och att även övriga familjen numera kan känna ordentliga kickar med sina händer.

Lite halsbränna har jag oxå fått på kvällarna men än så länge står jag ut utan medicin, hihi. Är jämt sugen på leverpastejsmörgåsar med saltgurka, det är sååå mumsigt! Men leverpastejen måste vara Arbogas skivbara å saltgurkan hade jag helst ätit farfars, men han bor ju så långt ifårn så det får duga med min egna!

Jag har med börjat känna att jag saknar min familj å släkt å en del vänner, men det är väl så det kan bli med alla hormoner. Men inte så lätt att vara ny i en stad å inte ha så många vänner.

Sen undrar jag ju om det är en liten pojke därinne eller om vi såg fel. Har beställt tid i Göteborg för köns ul i september men det beror ju på om jag kan åka bil....suck! Vi får se helt enkelt, inte så viktigt utan viktigast är hur bebisen mår! Måste börja kolla efter vagn nu med!

Kommentar från: Linda

Åh läste om din rygg,fy fasiken stackare jag lider verkligen med dig gumman min!!

Hihi söt magen!!

2009-08-30 @ 18:57:16
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Kommentar från: Helena

Shit så brun du är också! Magen är så fin!

Vad går du i för vagnstankar då? Måste ju fråga iom att jag jobbat med det innan;)

2009-08-30 @ 19:08:29
Kommentar från: Linda

Ja det är löst,hundpensionat lörd-måndag sedan så kommer Sara & Benny o hämtar upp dem;)

Löste sig tillslut...

Gott att det är lite bättre i ryggen idag då,men man vill ju alltid vara bra liksom!

Idag har man ett dunkande huvud o darrande benS

2009-08-30 @ 19:15:08
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Kommentar från: Helena

Japp, kommer ha en retrovagn först. Förra gången hade jag en Emmaljunga och sedan en UJ. Kommer använda UJ:n sen när bäbisen ska sitta upp. Enda negativa är att sitsen inte är vändbar sen är det bara plus iom att det är mkt få reklamationer på den vagnen.

Lär bli tungt att släpa på en gammal vagn men hoppas bränna några kalorier extra på det;)



Bäbisen tar sin plats, v35-36 imorgon så det rullar på. Har inte fattat att det är dags jäkligt snart men poletten ramlar förhoppningsvis ner inom sinom tid;) Hoppas du snart mår bättre!

Kram!

2009-08-30 @ 20:49:38
URL: http://arendalirl.blogg.se/
Kommentar från: Hanna

Jooo då vårat pyre sparkar i mellan åt en häftig upplevelse kan jag säga, har ju aldrig varit gravid innan;) Fin bild du har på din mage:) krams

2009-08-30 @ 21:08:39
URL: http://hannis84.blogg.se/
Kommentar från: Angelica

Hej man får gratulera till att ni ska få tillökning.GRATTIS!!!! Hoppas verkligen att det blir bättre med din ischias. Verkligen trist det som hände med ditt jobb orkar du gå vidare med det så gör det..

Kram

2009-08-31 @ 10:42:55
URL: http://guldkragens.blogg.se/
Kommentar från: Lady Angel

Varför får du inte knipa med tårna???

2009-08-31 @ 14:24:08
URL: http://ladyangel.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?:

Namn:
Stamgäst?

Mail kanske? (bara jag som ser)

Vart hittar jag dig?

Lätta Hjärtat!

Trackback